اخبار بهره وری

برگزاری نشست مشترک سازمان ملی بهره روی با انجمن بهره‌وری ایران

 رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در نشستی مشترک با اعضای هیئت‌مدیره انجمن بهره‌وری دیدار و گفت‌وگو کرد. 

در این جلسه میر سامان پیشوائی، ضمن اشاره به آیین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره 18 بودجه 1401، با بیان اینکه «بهره‌وری نوآور» یکی از موضوعات جدیدی است که در این آیین‌نامه دیده شده است، گفت: اصلاح بند مربوط به موضوع جبران خدمات شرکت‌های دولتی توسط سازمان ادارای و استخدامی کشور و تخصیص جایزه بهره‌وری در جشنواره شهید رجایی و محوریت قرارگرفتن بحث بهره‌وری در این جشنواره از جمله نوآوری‌های این آیین‌نامه است.

وی توانمندسازی دستگاه‌های اجرایی و ادارات کل استانی، را یکی از  تکالیف مهم و جدی سازمان ملی بهره‌وری ایران دانست و  بر همکاری و کمک ذی‌نفعان این حوزه به‌ویژه انجمن‌های بهره‌وری، تأکید کرد و گفت: به این منظور سازمان بهره‌وری ایران اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی برای مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی کشور مرتبط با حوزه بهره‌وری در سطح ستاد و واحدهای استانی کرد که 7 دوره برگزار و 31 استان کشور پوشش داده شد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ضمن اشاره به ابلاغ آیین‌نامه فرابخشی بهره‌وری توسط سازمان ملی بهره‌وری ایران و تشکیل کارگروه فرابخشی بهره‌وری، با بیان اینکه این کارگروه به ریاست دکتر میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و دبیری سازمان ملی بهره‌وری تشکیل شده است، عنوان کرد: قرار است، رئیس انجمن بهره‌وری ایران نیز به‌عنوان یکی از اعضای این کارگروه، نماینده شبکه و انجمن‌های بهره‌ور باشد.

 پیشوائی با بیان اینکه خوشبختانه توجه رئیس‌جمهور به مسئله بهره‌وری، باعث شده ظرفیت خوبی در این حوزه ایجاد شود، گفت: سازمان ملی بهره‌وری ایران برای مردمی‌سازی بهره‌وری، گام‌هایی برداشته است، به‌طوری که به‌منظور شبکه‌سازی بهره‌وری، تشکیل شورای حکمرانی با مشارکت ذی‌نفعان حوزه بهره‌وری را در دستورکار خود قرار داده است.

در ادامه سید حمید کلانتری، رئیس انجمن بهره‌وری ایران با اشاره به اینکه توجه ویژه رئیس دولت سیزدهم به موضوع بهره‌وری، حائز اهمیت است و باید از این ظرفیت به‌طور جدی استفاده کرد، گفت: سازمان ملی بهره‌وری ایران طبق آیین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره 18، مکلف است، بهره‌وری بیش از 300 شرکت دولتی را ارزیابی کند. این در حالی است که این شرکت‌ها دارای 1500 عضو هیئت‌مدیره متخصص و مجرب هستند که ارتباطات فردی و سازمانی مهمی دارند و از طرف دیگر، در بدنه دولت نسبت به این تغییر و تحولات مقاومت وجود دارد. بنابراین برای تحقق اهداف بهره‌وری باید از تمام ظرفیت موجود در کشور استفاده کرد. در این میان، سازمان بهره‌وری ایران با توجه به جایگاه و موقعیت خود می‌تواند در این مسیر از ظرفیت و استعداد نخبگان، متخصصان و… بهره‌ ببرد.

وی با بیان اینکه انجمن بهره‌وری ایران این ظرفیت را دارد که به‌عنوان ناظر یا بازرس در تحقق آیین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره 18، بودجه 1401، به سازمان بهره‌وری ایران کمک کند، بیان کرد: جلب مشارکت ذی‌نفعان بهره‌وری باید به‌صورت صمیمانه انجام شود، چراکه نمی‌توان با نظام بوروکراسی کار را پیش برد. از همین رو، برای تحقق اهداف تعیین شده در این آیین‌نامه، ضروری است، سازمان ملی بهره‌وری ایران از نظر استفاده از توان نخبگان، نیروی انسانی، بودجه و… تقویت شود.

بهرام جلوداری، عضو هیئت‌مدیره انجمن بهره‌وری ایران نیز با اینکه فرهنگ‌سازی بهره‌وری باید به‌عنوان یکی از اقدام‌های مهم در دستورکار سازمان ملی بهره‌وری ایران و انجمن بهره‌وری ایران قرار گیرد، گفت: حمایت از انتشارات حوزه بهره‌وری، تهیه برنامه‌های تلویزیونی با موضوع بهره‌وری و طرح‌های گرافیکی با این مضمون، نقش بسیار زیادی در اشاعه فرهنگ بهره‌وری دارند.

وی با بیان اینکه با کالیبره‌کردن مفاهیم بهره‌وری می‌توان در یک کمیته خبرگی به تعریف مشترک رسید که این اقدام می‌تواند در یک کمیته بین‌المللی و با کمک APO انجام شود، گفت: تأیید تعداد محدودی از شرکت‌های مشاوره حقیقی و حقوقی حوزه بهره‌وری، رانت ایجاد می‌کند.

همچنین نصرالله جهانگرد، رئیس هیئت‌مدیره انجمن بهره‌وری ایران با اشاره به اصطلاح «کش‌بک» گفت: «کش‌بک» (cash Back) فرایندی است که طی آن، بخشی از تراکنش انجام شده توسط ذی‌نفع به حساب او باز می‌گردد. بنابراین جهت ارتقای بهره‌وری ضروری است برای دستگاه‌های اجرایی«کش‌بک» ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عنصر تحقق بهره‌وری در کشور سازمان برنامه و بودجه است، تأکید کرد: به همین منظور لازم است این سازمان در تعیین شاخص‌های بهره‌وری و کنترل بودجه با سازمان ملی بهره‌وری ایران همکاری بیشتری کند. به‌عنوان نمونه، می‌توان شاخص‌هایی تعیین کرد که برای ذی‌نفع ارزش‌افزوده (کش‌بک) ایجاد کند. مثلا یک درصد از ارتقای بهره‌وری خارج از شمول در اختیار رئیس دستگاه قرار گیرد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن بهره‌وری ایران گفت: هر چه برنامه و تقسیم کار روشن و شفاف باشد، ذی‌نفعان حوزه بهره‌وری آگاهانه می‌توانند در کنار سازمان ملی بهره‌وری ایران فعالیت کنند که این امر مستلزم تجهیز نیروی انسانی و ایجاد ظرفیت اجراست.

https://www.npo.gov.ir/news/id/3094/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D8%A6%D8%AA%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF

بازگشت به لیست